Onze projecten

Skiën met de kinderen van Delft voor Elkaar

Op 5 maart zijn we gaan skiën met kinderen van Delft voor Elkaar. Nadat we naar SnowWorld Zoetermeer waren gereden was het tijd om de ski-schoenen aan te trekken en de piste voor het eerst te betreden. De skileraren Marilise en Fien waren verrast hoe snel de kinderen het skiën oppikten! Het was een gezellige middag die afgesloten is met een diner bij de grote gele M.

Delfts Familie diner

Bij een nieuwe stichting leven in Delft groep hoort ook een nieuwe activiteit: Het Delfts familie diner. Een diner voor jong en oud voor mensen die bij de voedselbank zitten. Met verschillende activiteiten voor de kinderen zoals voetballen, strijkkralen en schminken. De hulp-studenten droegen bij aan een gezellige sfeer. Veel dank aan de mensen van voedsel- en vakantiebank die ons hierbij hebben geholpen. We hopen dat deze activiteit, na een groot eerste succes, opnieuw zal worden georganiseerd.

Karten met vluchtelingen

Samen met Engineers for refugees we een kartavond georganiseerd. Samen met studenten, Stichting Lid, vluchtelingen en E4R was het een geslaagde avond. Na 2 spannende heats was het tijd voor een lekkere Hollandse hap. En in de toekomst zullen er meer van dit soort activiteiten volgen. Als u meer informatie wil over E4R kunt u kijken op de Website van Engineers for refugees

Daklozen diner 2019
Op 15 December vond het Daklozen diner plaats. Een avond vol gezelligheid, lekker eten en goede muziek. We hebben onze uiterste best gedaan om er een leuke avond voor iedereen van te maken. Met dank aan de kookcommissie, Oud-Bestuur, DSDH, Funky monkeys en de dames van daklozencentrum Delft.

balkje

Sinterklaas film en een ontmoeting met de Sint voor de kinderen van de voedselbank

Op 30 november 2019 hebben we de Sint en zijn pieten uitgenodigd voor een groot festijn op de vereniging. Nadat er flink van de limonade was gedronken en de zakken met pepernoten van de pieten flink lichter waren geworden, is er een Sinterklaas film afgespeeld. Na de film was het tijd voor een ontmoeting met de Sint gepaard met een leuke foto. De kinderen konden ook worden geschminkt door de vrijwilligers en pieten, de voorkeur van hen was natuurlijk de schminkpiet.

Schoentje zetten voor Sinterklaas

Dit jaar hebben we de activiteiten rond sinterklaas voor de kids uitgebreid. Waarin we vorig jaar verkleed als zwarte piet, sinterklaas hebben gevierd met gezinnen en kids die bij de voedselbank komen, hebben we dit jaar de activiteiten rond sinterklaas uitgebreid door ook de deuren van de vereniging open te gooien om kinderen uit de buurt de mogelijkheid te geven hun schoenen te zetten bij de grote open haard. Dit ging natuurlijk gepaard met een hoop snoepgoed, geschminkte kinderen, sinterklaas liederen en vooral een hoop lol!

Inzamelactie voedselbank

Elk jaar wordt er rond de kerst een inzamelactie gehouden 15492601_446293548827700_6524910650765697219_nop sociëteit Phoenix om geld en voedsel voor de voedselbank in te zamelen. Afgelopen jaar is er een bedrag van €3.691,- opgehaald. Dit is een recordhoeveelheid geld, waar wij enorm trots op zijn! Van deze opbrengst wordt voornamelijk groente en fruit gekocht aangezien hier in de winter vaak een tekort aan is.

Daklozen Kerstdiner

12342811_329948717128851_6247047266861565931_nIn 2015 vond de eerste editie van het Stichting Leven in Delft kerstdiner plaats. Dit diner wordt speciaal georganiseerd voor de daklozen in Delft. Tijdens deze avond hebben circa 50 daklozen samen met studenten kunnen genieten van een heerlijke maaltijd, bereid door leden van het Delftsch Studenten Corps. Het kerstdiner was een groot succes en keert nu elk jaar in december terug.

Zeildag met Brielle en DVA

IMG_0483Sinds september 2015 organiseert Stichting Leven in Delft in samenwerking met de DVA, Delftse Vakantie Activiteiten, elk jaar een dag vol zeilplezier voor een groep kinderen tussen de 10 en 16 jaar oud! Deze dag is speciaal voor kinderen van gezinnen die bij de voedselbank komen. Sinds 2015 is deze zeildag elk jaar een groot succes en dit zal zeker een jaarlijkse traditie blijven.

Schoonmaak in Delft tijdens KMT

Eind augustus 2015 hebben circa 300 aankomend leden van het DSC op verschillende plaatsen in Delft de handen uit de mouwen gestoken. Ze verwijderden zwerfvuil en reinigden straatmeubilair. Ieder jaar tijdens de Kennismakingstijd doen de nieuwe leden ergens twee dagen vrijwilligerswerk. Deze keer is, onder het motto van ‘beter een goede buur dan een verre vriend’ gekozen om in de stad Delft zelf aan de slag te gaan.

De gemeente Delft is blij dat de nieuwe Delftenaren zich meteen inzetten voor de stad. Studenten vormen een relatief grote groep inwoners van Delft en zijn daarom mede bepalend voor de sfeer en dynamiek in de stad. De gemeente Delft omarmt dan ook graag initiatieven als deze. Ze zorgde daarom voor klein gereedschap en veiligheidsvestjes, voerde het zwerfvuil af en zorgde voor de lunch. Reacties op de actie waren vanuit de gemeente, de studenten en omwonenden allen zeer positief!

Dance for Delft

Ieder jaar is er een driedaags feest van het DSC, genaamd Kriminele. Dit is het grootste jaarlijkse feest in Delft. Het feest wordt in totaal bezocht door ruim 4500 verkleedde feestende mensen.

Drie jaar geleden is er besloten om dit feest aan een goed doel te koppelen. Dit werd gerealiseerd door van elk verkocht kaartje een euro naar Dance for Life te laten gaan. Als Stichting Leven in Delft vonden we dit een mooi initiatief, maar vonden ook dat er iets persoonlijkers mee gedaan kon worden. Iets dat dichter bij ons staat als Delftse studenten. Zo zijn we op het idee gekomen om het opgehaalde bedrag jaarlijks te besteden aan een project binnen Delft, vandaar ook de naam van deze actie, Dance for Delft.

Nu wordt er elk jaar geld opgehaald om een project binnen Delft te realiseren waarmee de band tussen studenten en Delftse inwoners wordt versterkt. In 2012 is gekozen voor een bijdrage aan de kinderafdeling van het Reinier de Graaf Gasthuis.

Pact tegen armoede

Het Pact tegen Armoede Delft komt regelmatig bijeen. Tijdens deze bijeenkomsten worden presentaties gehouden, ervaringen uitgewisseld en cases behandeld waarbij een ieder uitgebreid te tijd krijgt om zijn situatie en kijk op problemen toe te lichten. Tijdens deze bijeenkomsten wordt ter plekke aanspraak gedaan op de competenties of faciliteiten van de aanwezigen (ondertekenaars van het Pact tegen Armoede). Stichting Leven in Delft participeert in de activiteiten van het Pact tegen Armoede.

Intocht van Sinterklaas

Evenementenbureau Delft spant zich jaarlijks in om te intocht van Sinterklaas zo professioneel en soepel mogelijk te laten verlopen. De Sint arriveert met zo’n 100 pieten op zijn boot in Delft. Stichting Leven in Delft heeft dit jaar het initiatief genomen om een aantal leden van het DSC deel te laten nemen aan de intocht.

Delftdag tijdens het 33ste DSC lustrum

Het Deltsch Studenten Corps vierde in de zomer van 2013  haar 33ste lustrum gedurende twee feest weken. Als onderdeel van het feest is de Delftdag georganiseerd speciaal voor alle inwoners van Delft. Er werden activiteiten georganiseerd voor Delftenaar jong en oud, om de betrokkenheid tussen studenten van het DSC en inwoners van Delft te versterken. Stichting Leven in Delft is verantwoordelijk voor de organisatie van de Delftdag.